✓ Plan en boek je perfecte veerboot overtocht!

Onze ervaring met de Rotterdam-Hull veerboot naar Engeland

Vanuit Nederland vertrekken verschillende veerboten naar Engeland, en we delen graag onze ervaringen wanneer we zelf zo'n overtocht maken. In dit geval gaat het om de overtocht van Rotterdam naar Hull, uitgevoerd door P&O Ferries. Wij hebben deze route genomen als start van een reis naar Wales. Ben je benieuwd wat je kunt verwachten van deze veerboot? Lees dan verder voor meer details over onze ervaring!

We gaan op weg naar Rotterdam, alhoewel…

Rotterdam here we come! .. maar het was iets verder dan we dachten. De veerboot van P&O vertrekt namelijk op 40 kilometer rijafstand van het Rotterdamse centrum, bij Europoort Rotterdam. Gelukkig was dat geen probleem, want we waren mooi op tijd. En dat is prettig want de check-in sluit al 90 minuten voor vertrek. Hier controleren ze het paspoort en ontvang je de boarding pas.

De check-in informatie konden we niet terugvinden in onze boekingsbevestiging. Dus check dit pro-actief als je besluit deze reis te gaan maken. Doe dit ook voor het aanleveren van paspoort gegevens, deze informatie vind je wél terug in de bevestigings-mail van P&O.

Boarding

Na het inchecken passeer je een klein terminalgebouwtje dat voornamelijk door fietsers en voetgangers lijkt te worden gebruikt. Wij blijven in de auto en wachten bij de volgende slagboom. Vervolgens mogen we aan boord, wat allemaal vlot verloopt. De medewerkers op het parkeerdek helpen ons vriendelijk, en we zien opvallend veel motoren om ons heen.

Eerst op zoek naar je hut

Het is verstandig om je bagage meteen uit de auto te halen en deze naar je hut te brengen. Het dek met de hutten is vrij groot, maar gelukkig zijn er medewerkers die je naar de juiste plek wijzen. De hut vonden wij erg netjes en verzorgd.

Tip: vergeet de papieren kaartjes zoals te zien op de foto niet uit je auto mee te nemen.😳

We verkennen het schip

Terwijl de veerboot nog in de haven ligt, is het leuk om alvast een rondje te maken en te ontdekken wat er allemaal aan boord te doen is. We raden ook aan om tijdens het vertrek even op het zonnedek te gaan staan. Vanaf daar heb je een prachtig uitzicht over de haven en de kustlijn van Hoek van Holland, aan de overkant van Rotterdam Europoort. In de winterperiode is het helaas al donker tijdens het uitvaren.

Faciliteiten aan boord

Het schip ziet er écht uit als een nachtferry. Het is vrij donker aan boord en dat geeft een beetje het uitgaansgevoel.

Er is verder best veel te doen. Je kunt naar de bioscoop, een gokje wagen in het casino of een show meepakken. Verder zijn er veel barretjes. Ben je een shopper? Dan kun je vast wel wat leuke dingen vinden in één van de (dutyfree) winkels.

Wij hadden in ieder geval de smaak te pakken en vergaten de tijd…

Toen we wilden gaan eten, bleek het buffetrestaurant al gesloten. We besloten daarom naar het à-la-carterestaurant te gaan, dat eigenlijk ook bijna dichtging, maar gelukkig konden we nog net op tijd aanschuiven. Dat was aardig van de medewerkers aan boord. De sfeer in het restaurant was wat ouderwets, maar het eten smaakte prima. Goed om te weten is dat je dus na het boarden om half 8 nog kan eten aan boord, maar je niet te lang moet wachten.

Hoewel er aan boord genoeg mogelijkheden zijn voor een gezellige avond, sluiten de faciliteiten vroeg en kiezen veel passagiers ervoor om niet te laat naar hun hut te gaan. Dat is niet onverstandig, want de volgende ochtend word je al erg vroeg (en hard 🔊) gewekt, dit zodat je nog rustig kunt ontbijten.

Is er wat te doen aan boord voor de kinderen?

Voor de allerkleinsten zijn de faciliteiten aan boord wat beperkt, maar met een vertrektijd van 21:00 uur zal dat waarschijnlijk geen groot gemis zijn. Tieners die wat langer opblijven, kunnen zich prima vermaken, al zijn de meeste activiteiten tegen betaling. Een iPad meenemen en in een comfortabele loungestoel gaan zitten is dus ook een prima optie voor vermaak.

Hebben we een beetje goed geslapen?

We hebben eigenlijk fantastisch geslapen! Er is een monotoom geronk van de dieselmotoren dat niet onprettig is als je in slaap wil vallen. Het schip lag er overigens ook lekker stabiel bij. De bedden waren voor ons ook goed.

Wat vonden we van deze overtocht?

Het allerbeste van deze overtocht was misschien wel het tijdstip van vertrek en van de aankomst. Dit zorgde voor een hele vloeiende reis naar onze bestemming Wales.

Na het inchecken (uiterlijk 19:30) beland je in het avondprogramma aan boord waardoor de tijd vliegt. Het uitzicht is leuk, het eten was prima er is genoeg te doen. Hoewel de boot wat verouderd voelt, was de sfeer aan boord gezellig en de hut schoon en fris.

Als je vervolgens 's ochtends in Hull aankomt, heb je een complete dag voor de boeg. We hadden nog maar een ritje van 3 uur in het vooruitzicht alvorens we bij onze bestemming in Wales aankwamen waardoor je geen ‘verloren' reisdag hebt.

En… wat kostte dat dan allemaal?

We ontvingen van P&O de onderstaande rekening. Deze is uitgesplitst in de kosten van de overtocht en de kosten van een hut (die verplicht is). Wij kozen voor een iets duurdere hut met een raampje. In de praktijk kijk je daar nauwelijks doorheen, maar het geeft misschien een iets vrijer gevoel.

De prijzen kunnen best wel uiteenlopen, dus om een goed inzicht te krijgen in de kosten is het verstandig om je reis zelf samen te stellen in onze boekingsmodule. Je kunt ook rechtstreeks bij P&O Ferries kijken via de knop hieronder.

Jelle van der Bij
Jelle van der Bij

Maak kennis met Jelle, de creatieve geest achter FerryGoGo.nl. Zijn reis begon toen hij een reis om de wereld aan het plannen was. Maar er was een probleem – hij kon niet gemakkelijk informatie vinden over veerbootovertochten. Dus besloot Jelle om het heft in eigen handen te nemen en FerryGoGo te creëren. Nu maakt hij het eenvoudig voor toeristen zoals jij om veerbootroutes te vinden en de waterwegen van de wereld te verkennen. Doe mee met Jelle op zijn missie om veerbootreizen een fluitje van een cent te maken met FerryGoGo! 🌍

Geen reacties

Laat een reactie achter

Ferrygogo.nl
Logo