
Denk je erover de veerboot van Frankrijk naar Engeland te nemen? De route Saint Malo – Portsmouth is één van de meest comfortabele en ook één van de mooiste overtochten. Ideaal als je naar Zuid-Engeland of Londen reist, of juist de andere kant op wil, vanuit Engeland richting Bretagne of Normandië.
Wij maakten deze overtocht zelf in augustus en delen hier onze ervaring: van inchecken tot faciliteiten aan boord, plus handige tips die je niet in je boekingsbevestiging vindt.
Wij reisden met de veerboot vanuit Saint Malo naar Portsmouth op de heenweg. Op de terugweg was het plan om de veerboot van Portsmouth naar Caen te pakken, door een auto met pech en een volle veerboot (Populaire route) op andere dagen werd dit uiteindelijk de veerboot van Portsmouth naar Cherbourg.

Halverwege augustus vertrokken we vanuit Nederland richting Saint Malo. Met eerst nog een overnachting in België om de volgende dag onze weg te vervolgen. Na een korte lunchstop in Honfleur, een havenstadje in Frankrijk, reden we aan het begin van de avond Saint Malo binnen. We hebben nog één dag Saint Malo verkend, waar we in een bistro hotel verbleven binnen de muren (Intra-Muros) van Saint Malo op zo’n 50 meter van het bekende strand.

Saint Malo is een leuke stad om te verkennen met veel historie, ooit nog een stadstaat geweest, bekend als de piratenstad en verder ook nog bekend van de film ‘All the light we cannot see’. Ook een mooie plek voor een uitstapje langs Bretonse en Normandische kusten en eventueel naar Mont St. Michel.
Terminal, douane en boarden bij Brittany Ferries in Saint Malo.
De volgende ochtend was het dan zover; op naar de Brittany Ferries terminal in Saint Malo, na een korte fotostop, even wat materiaal verzamelen voor de sites, reden we richting de check-in en douane. Dat ging redelijk snel en vlekkeloos, paspoort check, inchecken, en boarding pas aangeleverd: eigenlijk waren we binnen een half uur aan boord. De enige verstoring was onze eigen auto, die vreemd deed bij het boarden van de ferry, waarover later meer.





Eenmaal aan boord van de ferry – toepasselijk de Saint Malo genoemd – hadden we alle tijd dit schip te verkennen. We hadden in dit geval namelijk gekozen voor de dagovertocht. We hadden ook voor deze overtocht gekozen omdat dit één van de nieuwste ferries uit de vloot van Brittany Ferries was, een ‘groenere lng hybride’ ferry.
Route: van Saint Malo (Bretagne) naar Portsmouth.
Duur overtocht: 7 uur 30 min
Price: €350,- voor 4 personen en een auto.
Ideaal voor: overtochten vanuit Portsmouth richting Bretagne, Normandie en bv vanuit Londen richting Parijs, of vice versa.
Geboekt via: Brittany Ferries ↗
Parkeerdek op de Saint Malo.
Bij het boarden van de ferry stonden we redelijk vooraan. Op het schip de Saint Malo zijn er 2 parkeerlagen voor passagiers voertuigen. Alles is hier ruim opgezet en ziet er nog gloednieuw uit. Zie ook onderstaande foto’s, die een beter beeld geven van het parkeerdek van de ferry.


We waren één van de eerste aan boord met de auto, en stonden op deze manier redelijk vooraan: dan zou je er ter plekke – hypothetisch – in Portsmouth lekker snel van boord kunnen. Ook voor campers en caravans was hier genoeg ruimte om zonder kleerscheren te parkeren.
Maar goed, in dit geval gingen we uit de auto en op naar boven: aan boord van de veerboot. We namen niet te veel spullen mee – foutje – want die dachten we later nog op te kunnen halen. Dat is dus niet het geval, dus besef dat van te voren. Ook omdat de airco’s aan boord best hard kunnen draaien, kan bijvoorbeeld een extra trui wel lekker zijn voor de zekerheid.

Belangrijk: Je boardingpas die je mee krijgt bij de check-in goed bewaren, niet alleen is dit ook je toegangskaart tot je scheepshut als je die hebt geboekt, maar je hebt hem ook nodig in de restaurants en bijvoorbeeld de duty free shop.
Aan boord:



Aan boord van de ferry is er vanzelfsprekend genoeg te doen. De overtocht neemt ook wel even in beslag, in ons geval een dagvaart en bij de dagvaart duurt de overtocht 7 uur en 30 minuten.
Er zijn onder meer 2 restaurants: Le Littoral (Bistro) en Le Jardin (iets meer buffet stijl). Verder is er het Sundeck, met wat speelapparaten voor kinderen en terrassen waar je in de zon kan zitten. Ook is er een bar aan boord (Breizh Ma Bro Bar), welke we niet in volle glorie hebben mogen ervaren omdat we op de dagvaart zate. Tevens zijn er verschillende lounges, een gallery, een soort mini spa. En verder ook nog een Kids Play area en wat arcade apparaten.





Voor wie wat meer privacy en comfort wil kan ook tegen betaling naar de CClub Lounge/restaurant, bij de prijs zit dan ook bijvoorbeeld nog te drinken, eten en eventueel wat snacks in.
Vanzelfsprekend zijn er ook nog een aantal verdiepingen met scheepshutten. Op deze overtocht hadden we zelf geen hut, want we hadden een dagvaart. Achteraf in verband met middagslaapjes van de kinderen was dit geen gek idee geweest. Maar dat besef kregen we pas aan boord van de ferry, desondanks is er gewoon lekker aan boord geslapen op de banken.

Voor de honden is er nog een kennel of wanneer je een diervriendelijke hut boekt, kan je viervoeter mee naar de hut.
Maritiem netwerk: let op – handig om je data onderweg uit te zetten, en/of een klein wifi bundeltje te kiezen aan boord als je het echt nodig hebt.
Op de boot verander je vaak van netwerk, van Frans naar Engels naar een maritiem satteliet netwerk en weer terug. Het sateliet netwerk is heel erg duur, dus om onvoorziene kosten te vermijden: zet lekker uit, het is waarschijnlijk toch vakantie! Of download e.e.a. van te varen.
Aan board kun je ook niet meer op wifi streamen (tenzij je een duur abonnement neemt) dus wil je nog wat entertainment voor de kinderen (extra) overweeg dan van te voren wat extra films op je devices te downloaden. Er is genoeg entertainment aan boord, maar het kan wel een prettige extra zijn gezien de duur van de overtocht. Nou is dat bij een nachtvaart echt geen probleem, bij de dagvaart kan dit toch wat langer aanvoelen.
Restaurants aan boord van de St Malo.
Naast de bar, voor wat kleine snacks, waren er dus twee restaurants. In ons geval kozen we voor Le Littoral. Iets meer in de bistro stijl, waar Le Jardin juist iets meer toegankelijker is en meer weg heeft van een buffet restaurant. Maar deze keer namen we onze kansen voor lief en hoopten dat de kinderen lief waren en hebben we gelunched in Le Littoral, wat ons betreft een aanrader.
Le Jardin hebben we niet geprobeerd dus die vergelijking kunnen we niet maken. Op de foto’s die we daar wel hebben gemaakt krijg je zelf wel een idee van. Ook kon je hier, in Le Jardin, wat snacks halen voor tussendoor. Ook hier heb je je boardingpas nodig, meenemen dus!




Duty-free shop
Aan boord was ook nog een duty free shop, tip: ga daar niet direct naartoe. Juist op het begin, en op het eind staat het hier behoorlijk vol. Als je even wacht wordt het al snel een stuk rustiger. In de duty free het standaard assortiment: souvenirs, drank, geurtjes, speelgoed etc.

Entertainment aan boord en entertainment team
De veerboot ‘Saint Malo’ is goed ingericht op vermaak voor onderweg. In de bar (zeker ‘s avonds leuk) is er zo nu en dan een optreden, hangen grote schermen met dan weer films en dan weer bijvoorbeeld sport op tv.
Verder zijn er dus restaurants waar je wat tijd kan spenderen. Er is een klein welness center, een zonnedek, een arcade ruimte, een speelruimte voor de kleinere kids, is er een destination lounge, waar je meer info kunt vinden over alle bestemmingen van Brittany Ferries.
Verder is er nog de La Plage lounge, en de Les 8 tresors lounge en dus een exhibition area, met wat kunst en informatie. Al met al genoeg te doen: mocht je zelf nog films willen kijken, download dan even wat van te voren.





Hutten aan boord van de ferry
Zelf hadden we op deze overtocht geen hut, maar op de terugtocht van Portsmouth naar Cherbourg hadden we deze wel. Dit schip is een kopie van de Saint Malo, de Santona. Op de Santona hadden we een 4 persoons outdoor cabine met raam en tv.
Een redelijk ruim opgezette scheepshut die echt prima was. Je kan natuurlijk ook nog meer comfort kiezen: bv de Admiral Cabin, of een Commodore Cabin. Die kun je ook zien in bovenstaand filmpje. Ook zijn er diervriendelijke hutten, zodat je hond mee kan op vakantie of simpelweg op de overtocht. Zoals gezegd op de terugweg wel een 4 persoons hut. Die met 2 kids van 4 en 2 prima was. De badkamer was ruim genoeg opgezet. Al met al een prima hut, die er ook netjes en nieuw uitzag.



Leuk om te doen aan boord bij aankomst in Portsmouth (of Saint-Malo)
Wanneer je Portsmouth nadert is het leuk om naar het sundeck (bovenste dek) te gaan. Vanaf hier zie je de ferry langs het Isle of Wight varen met zijn indrukwekkende kliffen. Ook het binnenvaren van de haven via de Solent is een mooie afsluiter van de overtocht.
Vanaf het dek zie je onder andere de Spinnaker Tower, de Wightlink-ferries vol auto’s (soms zelfs met afgaande alarmen) en met een beetje geluk de hovercraft die aankomt of vertrekt richting het Isle of Wight. Een memorabele manier om de reis af te sluiten voordat je van boord gaat.
De omgekeerde richting is minstens zo bijzonder. Wanneer je Saint-Malo vanuit Portsmouth nadert, moet je zeker op het dek staan. Het uitzicht op de oude stadsmuren en de historische haven is een prachtige binnenkomst in Bretagne.

Ontschepen van de veerboot (of niet?)
Goed nu kwam dan de grote verrassing van de trip, en wat we al een beetje aanvoelden komen bij het boarden. Bij het boarden van de ferry leek het alsof de koppeling van onze auto in de problemen kwam, nu is dat ook een oud beestje, maar de kans dat dit uitgerekend op de ferry zou gebeuren was wel heel klein. Niets bleek echter minder waar toen we van de ferry af moesten. De koppeling was kapot, en de auto ging helemaal nergens heen. We stonden ook nog eens behoorlijk vooraan. Stress.

De steward die ons van de boot moest begeleiden was echter vriendelijk en gaf aan dat er niets anders op zat dan wachten tot de rest van de auto’s van de veerboot was om te kijken of, en hoe onze auto van de veerboot af zou komen.
Hulp van het Brittany Ferries team: priceless!
Gelukkig heeft zowel het team aan boord van de veerboot ons goed geholpen. We begrepen daar al dat het vaak juist de accu’s zijn die het begeven omdat mensen toch vergeten het alarm uit te zetten. Uiteindelijk is onze auto van de veerboot afgeduwd door het personeel van Brittany Ferries.
Het team ter plekke van Brittany Ferries was super behulpzaam en heeft ons de daaropvolgende dagen ook goed geholpen en was constant bereikbaar met betrekking tot de auto, die moest namelijk nog van douane gebied naar de garage gesleept worden.

Gelukkig had ik zonder er al te veel bij na te denken van te voren een flexibel ticket geboekt. Achteraf onze redding, want hierdoor konden we onbeperkt onze terugvaart aanpassen, wat we dus ook twee keer hebben gedaan omdat de reparatie van de auto wat langer op zicht liet wachten.
Zodoende kwamen we ook op de terugvaart naar Cherbourg terecht. In plaats van de route van Portsmouth naar Caen.
Hier moet je aan denken als je de veerboot tussen Saint Malo en Frankrijk pakt.
- Vergeet niet je ETA aan te vragen als je naar het VK reist, dit kan tot 3 dagen duren en kost ongeveer 16 pond / 19 euro per persoon.
- Als je vanuit het VK naar Saint Malo vaart: dan is het wel leuk om 1 a 2 dagen in in de stad te blijven. Zeker de moeite waard, mooie stad met veel historie en genoeg te doen.
- Paspoort is benodigd – voor zowel naar Portsmouth, als naar Saint Malo
- Download van te voren wat entertainment op je telefoon.
- Neem e.e.a. mee uit de auto, bijvoorbeeld een trui. Onderweg kan je niet meer bij de auto komen.
- Zet je auto-alarm uit, het gebeurd regelmatig dat auto’s met lege accu op plaats van bestemming aankomen.
- Bewaar je boardingpass, aangezien dit de sleutel is voor je hut, en je hem tevens nodig hebt in de restaurants en duty free
Samengevat: de overtocht Saint Malo – Portsmouth is een comfortabele manier om tussen Frankrijk en Engeland te reizen. De schepen zijn modern, de vaart duurt iets meer dan zeven uur en er is genoeg vermaak onderweg. Met de juiste voorbereiding – paspoort, ETA en een paar essentials uit de auto – begint je vakantie eigenlijk al zodra je aan boord stapt. Voor ons was het een fijne ervaring, zelfs met een beetje onverwachte autoproblemen erbij!
Huurauto en links rijden.
Met name opletten bij de rotondes op het begin dat de auto’s daarvan rechts kunnen komen, op één of andere manier wen je hier minder snel aan. En wellicht bij het huren van een auto ter plekke een automaat huren in plaats van een schakelbak. Ik merkte zelf dat ik de hele tijd met mijn verkeerde hand wilde schakelen, en dan weer realiseerde dat de pook links zat, en niet rechts.
JW is medeoprichter van FerryGoGo.nl en altijd op zoek naar het verhaal achter een bestemming. Of het nou gaat om de geschiedenis, het aantal inwoners of onverwachte feitjes!