Met de autotrein naar Engeland, hoe bevalt dat?
Je kunt vanuit Calais met de autotrein door de Kanaaltunnel naar Folkestone in Engeland reizen. Folkestone is een plaats in de buurt van de bekende havenstad Dover. Onlangs hebben wij deze reis zelf ondernomen, en in dit artikel lees je onze ervaringen.
De Kanaaltunnel
De tunnel tussen Frankrijk en Engeland is officieel de Kanaaltunnel, maar de Autotrein die er doorheen rijdt staat ook bekend als Eurotunnel Le Shuttle. Door de Kanaaltunnel gaan zowel passagiers, goederentreinen als de Shuttle autotrein. Deze trein brengt je in 35 minuten naar van Frankrijk naar Engeland. Dat is behoorlijk veel sneller dan de veerboten die er 1,5 uur over doen.
Wat we betaalden we voor de autotrein
Laten we beginnen met de prijs van de trein. Deze varieert afhankelijk van de drukte, en hoe eerder je boekt, hoe voordeliger het tarief. Voor onze enkele reis betaalden wij โฌ172,50, met een boeking die 9 dagen voor vertrek werd gedaan. In vergelijking met de veerdiensten die we ook hebben geboekt, is de trein aanzienlijk duurder. Voor de overtochten tussen Calais en Dover betaalden we โฌ91,70 bij P&O Ferries, โฌ96,50 bij Irish Ferries, en โฌ100 bij DFDS.
Het verloop van de treinreis
Als je hebt geboekt, ben je mogelijk nog niet helemaal klaar. Zo kun je in de bevestigingsmail nog lezen dat je wettelijk verplicht bent om geldige paspoortgegevens uiterlijk 24 uur voor de reis te verstrekken. Daarnaast staat in de bevestigingsmail dat de uiterlijke check-in 75 minuten voor vertrek is. Dit komt doordat de check-in voor de Douane plaatsvindt, en dit laatste proces kan wat tijd in beslag nemen. Bij de veerdiensten sluit de check-in doorgaans rond de 60 minuten van tevoren.
Op weg naar de “Tunnel Sous La Manche”
Zorg dat je ruim op tijd vertrekt om eventuele verkeersdrukte te vermijden, vooral rondom Antwerpen, dat vaak een (file)knelpunt is. Voor de meeste reizigers vanuit Nederland is het haast onvermijdelijk om hierlangs te moeten.
De tunnel wordt al ver van tevoren duidelijk aangegeven met de Franse naam “Tunnel Sous La Manche,” en het volgen van de borden is bijzonder eenvoudig.
Inchecken bij de Eurotunnel
Vanaf de snelweg is het gemakkelijk om de check-in van de Eurotunnel te bereiken. Omdat we vroeg aankwamen, kregen we de kans om een eerdere trein te nemen. In plaats van de geboekte trein om 13:48, konden we รฉรฉn of twee treinen eerder vertrekken. Het treinnummer (in ons geval M5) staat vermeld op het label dat je ontvangt, samen met de voertuigcategorie. Deze gegevens heb je later nodig om in de juiste rij te sorteren.
Even pauzeren bij de terminal
Als je wat extra tijd hebt, kun je die doorbrengen in het terminalgebouw. Hier vind je toiletten, diverse (tax-free) winkels, en zelfs oplaadpunten voor elektrische auto's. Uiteraard kun je er ook voor kiezen om dit over te slaan en direct door te rijden naar de Douane.
Door de Franse en Britse Douane
Bij de Douane ga je zowel langs de Franse als de Britse controleposten, en het kan er vrij druk zijn. Wij moesten wat extra uitleg geven, omdat men het nogal opvallend vond dat we binnen twee dagen twee keer op en neer reisden om de veerboten te testen. Na een controle van de achterbak en een vriendelijk gesprek konden we gelukkig onze weg vervolgen.
Opstelterrein
Na de Douane rijd je door naar het juiste opstelterrein, waarbij je de borden volgt die overeenkomen met de categorie van jouw voertuig. Deze indeling bepaalt of je in een dubbellaags of enkellaags treinstel past. Hier wacht je tot het signaal wordt gegeven om verder te rijden. In de buurt van het opstelterrein zijn toiletten en automaten voor snacks en koffie beschikbaar.
Het inrijden van de Eurotunnel Le Shuttle
Het inrijden van de trein gaat heel eenvoudig. De opening is ruim genoeg, en je rijdt door de wagons heen totdat je niet verder kunt.
In de autotrein naar Engeland
Tijdens de rit door de tunnel kun je de auto verlaten om even de benen te strekken. Er zijn ook toiletten aanwezig. Verder is er niet veel te doen, en de meeste mensen blijven gewoon in hun auto zitten. In onze ervaring gingen de 35 minuten snel voorbij, en voor we het wisten, konden we de auto weer starten om onze reis in Engeland voort te zetten. Voor het (links) rijden in Engeland hebben we trouwens nog een paar tips.
En? Beviel de autotrein?
De autotrein naar Engeland is ons erg goed bevallen. De reis door de tunnel ging erg snel en voelde erg vloeiend omdat je in je auto kunt blijven zitten. Dat we een paar treinen eerder mee konden heeft hier zeker wel aan bijgedragen, want anders was het toch wel een behoorlijke wachttijd geweest.
De veerboten zijn veel meer een onderbreking van de reis, en 1,5 uur duurt voor je gevoel toch ook een stuk langer. Toch scheelt het best wel veel in de prijs. Die extra โฌ70,- voor de tunnel zou ik bij de volgende keer toch liever in mijn zak houden. Maar dan moet je geen lunch op de ferry bestellen!
Maak kennis met Jelle, de creatieve geest achter FerryGoGo.nl. Zijn reis begon toen hij een reis om de wereld aan het plannen was. Maar er was een probleem โ hij kon niet gemakkelijk informatie vinden over veerbootovertochten. Dus besloot Jelle om het heft in eigen handen te nemen en FerryGoGo te creรซren. Nu maakt hij het eenvoudig voor toeristen zoals jij om veerbootroutes te vinden en de waterwegen van de wereld te verkennen. Doe mee met Jelle op zijn missie om veerbootreizen een fluitje van een cent te maken met FerryGoGo! ๐