
De overtocht tussen Calais en Dover behoort tot de drukste ter wereld. Je hebt hier de keuze uit drie ferrymaatschappijen of de snellere Eurotunnel, waar je met een autotrein of passagierstrein doorheen kunt.
Wij waren erg benieuwd naar de verschillen tussen deze reisopties naar Calais en Dover en besloten ze zelf te gaan uitproberen. Op basis van onze ervaringen proberen we je te helpen kiezen tussen de trein of boot naar Engeland, en geven we inzicht in welke veerdienst vervolgens – in onze optiek – de beste ervaring biedt.
Maar laten we de kosten ook niet vergeten!
Wat betaalden we voor een oversteek voor twee personen en een auto op een enkele reis?
Veerboot P&O Ferries: € 91,70
Veerboot Irish Ferries: € 96,50
Veerboot DFDS: € 100,00
Autotrein Eurotunnel: € 172,50
Wil je direct naar ons advies? Klik dan hier om direct naar het einde van dit blog te gaan.
Dag 1: Onze ervaring met de Eurotunnel



Vroeg in de ochtend vertrokken we met de auto om via de Eurotunnel naar Dover te reizen. Hoewel de Eurotunnel voor ons bijna €70 duurder was dan de veerdiensten, is de reistijd met slechts 35 minuten veel korter dan de 90 minuten van de ferry overtochten. De wachttijden voor check-in en douanecontroles zijn echter vergelijkbaar: je moet bij beide minstens een uur van tevoren aanwezig zijn. Op drukke vakantiedagen is het zelfs verstandig om nog wat extra tijd in te plannen.
Geschatte reisduur met inchecktijden
- Veerdiensten: iets meer dan 2,5 uur.
- Autotrein: 1u 35 minuten.
Omdat we ruim op tijd waren, bood de vriendelijke medewerker bij de check-in ons een eerdere trein aan. Een prettige meevaller!


Na een korte stop om de terminal te bekijken, reden we verder langs de Britse douane, die zich in Frankrijk bevindt. Daar werden we op vriendelijke wijze toch even aan de tand gevoeld over waarom we in korte tijd zo vaak heen en weer reisden tussen Frankrijk en Engeland. Nadat we de website die je nu bekijkt (Ferrygogo!) hadden laten zien (met wat uitleg) snapten ze het verhaal en mochten we door!
We kunnen boarden!
Vlak voor het inrijden van de treinstellen wacht je op een opstelterrein, waar je gebruik kunt maken van toiletten en snackautomaten. De trein inrijden is een bijzondere en leuke ervaring. Eenmaal aan boord kun je de auto verlaten om de benen te strekken, of naar het toilet te gaan.
Na iets meer dan een half uur reizen arriveer je in Folkestone, en de snelheid van deze reis is indrukwekkend. Folkestone is een klein stukje rijden ten zuidwesten van Dover, +/- 10 min rijden.
- Heel erg snel
- Je kunt in de auto blijven zitten
- Lange inchecktijden
- Prijzig
Overtuigd van de Eurotunnel? Dan kun je via Direct Ferries tickets boeken met iDeal ↗
(iDeal betalingen kunnen bij de Eurotunnel site zelf niet)
Dag 1: De aankomst in Engeland
Eenmaal in Engeland rijd je eenvoudig van de trein af en vervolg je je route. Bestuurders die gewend zijn aan rechts rijden, moeten zich mentaal voorbereiden op het links rijden. Hiervoor hebben we nog een aantal tips.
Lang hadden we niet om van Engeland te genieten, want we konden direct weer naar de veerhaven van Dover om in te checken voor onze overtocht met P&O Ferries, op naar Calais!
Dag 1: Onze ervaring met P&O Ferries

Vanuit Folkestone reden we door naar Dover om met P&O Ferries ↗ terug te varen naar Frankrijk. En eerlijk gezegd: dit beviel ons uitstekend.
P&O vaart op deze route met twee moderne schepen, de P&O Pioneer en zusterschip P&O Liberté (op de afbeelding). Wij gingen met de P&O Pioneer en waren onder de indruk van hoe goed alles aan boord geregeld was. Er zijn volop zitgelegenheden – zowel binnen als buiten – en diverse plekken om iets te eten of drinken.
Dankzij de grote glazen pui in het midden voelt het schip ruimtelijk aan en geniet je van een prachtig uitzicht. Ook de buitenruimtes zijn prettig, met comfortabele zitplekken en een windscherm, al hadden we persoonlijk ook graag een gewone railing gezien.


Daarnaast viel de gastvrijheid van het personeel ons op. We wilden graag foto's maken van ruimtes waar we officieel geen toegang toe hadden, en de bemanning werkte daar vriendelijk aan mee.

Die hartelijkheid bleek overigens een rode draad te zijn op alle overtochten die we maakten. Want ook bij DFDS en Irish Ferries was dit zeker het geval.
- Meest voordelige ticket
- Schoon aan boord
- Mooi interieur
- Mooi panorama uitzicht
- Goede buitenruimtes
- Ruim parkeerdek
- Zeer mooie huisdierenlounge
- Koffie kan beter ☕
Dag 1: Aankomst in Calais

De aankomst in Calais verloopt soepel. Je wordt direct de snelweg op geleid, wat een vlotte doorstroming garandeert. Voor Britse reizigers is dit een prettige manier om weer aan het rechts rijden te wennen.
Wil je het centrum van Calais bezoeken, dan moet je een kleine omweg maken. De meeste reizigers rijden echter direct door naar hun eindbestemming in Frankrijk of elders in Europa.
Onze overnachting in Calais

Om de volgende dag uitgerust verder te reizen, overnachtten we in Calais. Tot onze verrassing bleek het avondleven daar leuker dan verwacht. Er zijn diverse restaurants en gezellige kroegjes met een leuke mix van Franse en Britse bezoekers.
We verbleven in Hotel Meurice ↗, een hotel dat we kozen vanwege:
- Goede parkeergelegenheid voor de deur (er is ook een garage)
- Centrale ligging in het historische deel van Calais
- Een sfeervolle bar binnen in het hotel
Het hotel is eenvoudig, maar zeker comfortabel en betaalbaar. We hadden een goede nachtrust voordat we de volgende ochtend met Irish Ferries verder reisden. Wederom op naar het VK!
Dag 2: Onze ervaring met Irish Ferries

‘s Ochtends vertrokken we vroeg om de ochtendvaart van Irish Ferries ↗ te halen. Na de gebruikelijke wachttijd voor de check-in gingen we aan boord van de Isle of Innisfree (bovenstaande foto maakten we een dag eerder).
De Isle of Innisfree is een verouderde ferry, aanzienlijk ouder dan de M.S. Pioneer van P&O, wat op zichzelf een bepaalde charme had.
De inrichting en catering voelden echter gedateerd aan, en de prijzen voor eten en drinken waren hoger dan bij P&O en DFDS. Daarnaast lieten de sanitaire voorzieningen te wensen over, doordat ze minder goed waren onderhouden.


Gelukkig maakte het vriendelijke personeel veel goed. Bovendien boden de verschillende buitendekken voldoende ruimte om van de overtocht te genieten, wat de ervaring uiteindelijk aangenaam maakte. Maar wij hadden dan ook wel erg mooi weer.
- Karakteristieke (oude) veerboot
- Leuke kruip-door-sluip-door gangen
- Fijne bankjes op het dek
- Dure sandwiches
- Sanitair is oud en kan schoner
- Voor sommigen te gedateerd aan boord
Dag 2: Aankomst per ferry in Dover
De aankomst in Dover is spectaculair, met uitzicht op de iconische krijtrotsen. Zorg ervoor dat je tijdens de nadering van de kust even op het dek staat!
De haven van Dover is krapper dan die van Calais, en kan bij drukte wat chaotisch aanvoelen. De infrastructuur rond de haven is niet optimaal, waardoor je bij grote drukte wat langer kunt vaststaan bij aankomst en vertrek. Bij ons viel het allemaal wel mee. We keerden in het centrum van Dover om, om bij DFDS in te checken.
Dag 2: Onze ervaring met DFDS

Onze laatste overtocht maakten we met DFDS ↗. Op het eerste gezicht was het gerenoveerde interieur van de ferry netjes, maar niet zo indrukwekkend als dat van P&O.
Het was op deze dag vrij druk aan boord en er hing een soort van gezellige vakantiesfeer. Het comfort liet hierin wel iets te wensen over, want echt lekkere zitplaatsen hebben we niet gevonden (het was ook wel erg druk).
Buiten kon je niet zitten want daar staan geen bankjes of stoelen. Dat is wel een gemiste kans, want veel mensen gingen op de grond zitten wat aangeeft dat de behoefe er wel degelijk is om buiten te zijn op een overtocht.


De ferry van DFDS voelt wat functioneel en ‘openbaar vervoerderig' aan. Waar Irish Ferries en P&O toch iets meer beleving boden. DFDS had wel de beste koffie van de drie – al zegt dat meer over de nog lagere kwaliteit van de koffie op de andere overtochten.
- Schoon en net Interieur
- Diverse restaurants en faciliteiten
- Goede winkel aan boord
- Geen goede buitenruimte
- Openbaar vervoer gevoel
- Beperkte beleving
Hoe zouden wij de volgende keer reizen tussen Calais en Dover? Met de veerboot of door Eurotunnel?

De belangrijkste vraag om te bepalen of je met de veerboot of autotrein reist is of je de hogere prijs van de Eurotunnel de snelheid waard vindt? Voor ons was het antwoord hierop: Ja en nee.
Voor korte trips en zakelijke reizen is de trein een aantrekkelijke optie. De snelheid is perfect wanneer je slechts een paar dagen hebt, en geen tijd wil verspillen. Bovendien is de meerprijs goed te verantwoorden als je met meer mensen in de auto zit, aangezien je betaalt per voertuig. Een extra voordeel is dat je onderweg geen extra uitgaven hebt aan de catering op de ferry, wat ongemerkt flink kan oplopen.
Let er wel op dat de prijs van de trein niet te hoog is. Bij populaire vertrektijden wordt het al snel een flink stuk duurder. Benieuwd of dit voor jou ook geldt? Autotrein en ferryprijzen zijn met elkaar te vergelijken in de boekingsmodule bij Direct Ferries ↗.
Als je een langere reis maakt, vinden wij de veerboot de ontspanne en toch ook leukere keuze. De inchecktijden voor beide opties zijn vergelijkbaar met zeker een uur, waardoor het tijdsvoordeel van de Eurotunnel relatief klein wordt op een lange rit. Daarnaast is de ferry een prettige onderbreking als je al veel kilometers hebt gereden. Je kunt even ontspannen, uitwaaien op het dek, een lunch pakken, en de overtocht kan dan zelfs een leuk onderdeel van de reis worden!
Als je dan voor de veerboot kiest, reis je dan het beste met P&O, DFDS of Irish Ferries?
Voor een overtocht van slechts 1,5 uur zouden wij in de basis naar de laagste prijs kijken. Die tijd kom je namelijk echt wel door. Maar we vonden onze reis met P&O op de route Calais-Dover ↗ zo prettig dat we daar wel wat extra aan zouden besteden.
Persoonlijk zou ik, als ik de volgende keer met mijn gezin reis, zonder aarzeling €10 extra betalen om met P&O te kunnen varen in plaats van met een andere maatschappij. Maar uiteindelijk is dat een keuze die iedereen voor zichzelf moet maken. Wij hoefden deze vraag eigenlijk niet eens te stellen, want P&O Ferries bleek ook het meest voordelig.
- Bekijk hier de actuele prijzen bij P&O Ferries ↗.
Dit betaalden wij:
- Veerboot P&O Ferries: € 91,70 (onze topper)
- Veerboot Irish Ferries: € 96,50
- Veerboot DFDS: € 100,00
- Autotrein Eurotunnel: € 172,50
Tot slot
Eén blog is eigenlijk niet genoeg om zowel de veerdiensten als de autotrein samen te vatten, maar we hopen dat je hier iets aan hebt en onze ervaringen met veerdiensten, die we op de hele site van Ferrygogo delen, weet te waarderen.
We wensen je alvast een fijne reis! Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!