✓ Plan en boek je perfecte veerboot overtocht!

Veerboot of vliegen: zo pakt je gezinsvakantie in prijs, comfort en emissie uit

Snelheid vs slow travel en comfort: kies je voor een scheepshut of toch de vliegtuigstoel?

Elk jaar duikt Ferrygogo in alle échte kosten van op vakantie gaan. Niet alleen de vanaf prijzen, maar wat je echt kwijt bent. Logischerwijs beginnen we bij veerboten – dat is onze natuurlijke habitat. Ons grote prijsonderzoek naar wat een gezins-overtocht met de veerboot in 2026 kost hebben we al gedaan, maar dit keer wilden we het ook afzetten tegen een vliegvakantie.

Hoe steekt de veerboot, als je alles meerekent, eigenlijk af tegen vliegen?

We hebben gekeken naar een aantal logische bestemmingen, en de overtocht vergeleken met een vergelijkbare reis met het vliegtuig. Dus niet alleen een ticket, maar het hele pakket:

  • retourvluchten voor een gezin van vier
  • een hotelnacht bij vertrek
  • een hotelnacht bij aankomst
  • én een week huurauto op de bestemming

Op de veerboot slaap je in je hut in plaats van een hotel en rijd je gewoon met je eigen auto van boord.

Kun je dit zo vergelijken? Nee, het is een beetje appels met peren vergelijken maar alsnog leuk om in kaart te brengen, zodat je een beetje inzicht krijgt in de verschillende situaties. De reiservaring is totaal anders. Maar als veerbootnerds vinden we het juist leuk om dat appels-en-peren-verhaal visueel te maken. Door totale reiskosten én CO₂-uitstoot naast elkaar te zetten, zie je veel duidelijker wat elke keuze betekent voor je portemonnee én voor het klimaat.

Overigens is het niet het idee is om je voor te schrijven wat je móét doen, maar om je te helpen kiezen, en eventueel als je er niet over na had gedacht gewoon een goed alternatief te bieden.

Ga je voor de snelle trip met het vliegtuig, of voor iets meer slow travel en comfort waar de vakantie al aan boord begint?

Route (vanuit Nederland)Vliegen + hotel + huurauto (±, €)Hotelnachten (vliegen)Veerboot (hoogseizoen, €)Prijsverschil (vliegen – ferry, €)CO2 vliegen (kg/gezin)CO2 ferry kg/gezinCO2 voordeel veerboot
Nederland → Londen (via Hoek van Holland – Harwich)€ 1.8002€ 820€ 98045080370
Nederland → Newcastle (via IJmuiden – Newcastle)€ 2.0002€ 1.178€ 822750240510
Nederland → Noord-Engeland (via Rotterdam – Hull)€ 1.9002€ 845€ 1.055700220480
Nederland → Oslo (via Kiel – Oslo)€ 2.1502€ 1.739€ 4111060260800
Nederland → Göteborg (via Kiel – Göteborg)€ 1.9002€ 1.317€ 583690160530
Nederland → Helsinki (via Travemünde – Helsinki)€ 2.2502€ 1.504€ 7461100280820
Nederland → Bergen / fjorden (via Hirtshals – Bergen)€ 2.0002€ 1.361€ 639900260640

Hoe we hebben vergeleken

Voor deze vergelijking zijn we uitgegaan van:

  • Gezin: 2 volwassenen + 2 kinderen
  • Duur: 1 week op bestemming
  • Scenario vliegen:
    • retourvluchten voor 4 personen
    • 1 hotelnacht bij vertrek, 1 bij aankomst
    • 7 dagen huurauto
  • Scenario veerboot:
    • retour veerboot in het hoogseizoen (week 1-8 augustus)
    • auto mee aan boord
    • waar van toepassing een standaard binnenhut

De ferryprijzen komen uit ons eigen onderzoek (gezin + auto, retour, peak season in euro’s). De vluchtprijzen zijn ingeschat op basis van zoekopdrachten via o.a. Kayak en Expedia, aangevuld met AI-ondersteunde zoekopdrachten om realistische pakketprijzen te benaderen.

Qua CO₂ kijken we grofweg naar:

  • vliegen: relatief hoge uitstoot per passagierskilometer
  • Veerboot: aanzienlijk lager per passagier, zeker als je met meerdere personen in één auto reist

Belangrijk: het gaat om ordes van grootte, zodat je de verhoudingen ziet – geen exact tot-op-de-euro boekingsadvies.

De routes die we voor Nederlanders het meest logisch vonden:

  • Nederland → Londen (via Hoek van Holland – Harwich)
  • Nederland → Newcastle (via IJmuiden – Newcastle)
  • Nederland → Noord-Engeland (regio Manchester / Leeds / York, via Rotterdam – Hull)
  • Nederland → Oslo (via Kiel – Oslo)
  • Nederland → Göteborg (via Kiel – Göteborg)
  • Nederland → Helsinki (via Travemünde – Helsinki)
  • Nederland → Bergen / fjorden (via Hirtshals – Bergen)

Vliegen vs veerboot: prijs en CO₂ vanuit Nederland

In grote lijnen zie je dit patroon terug:

  • Op al deze routes ligt het vliegen + hotel + huurauto-pakket ruwweg € 400 tot ruim € 1.000 hoger dan de veerboot met je eigen auto.
  • Voor Londen, Newcastle en Noord-Engeland kan het verschil makkelijk oplopen tot € 800-€ 1.050 per gezin, in het voordeel van de ferry.
  • Richting Oslo, Göteborg, Helsinki en Bergen wint de veerboot meestal óók op prijs, en bijna altijd overtuigend op CO₂: vaak 50-75% minder uitstoot op het ferry traject, in vergelijking tot wanneer je vliegt.

Nederland → Londen (via Hoek van Holland – Harwich)

Voor Londen hebben we een realistisch vliegschema genomen: retourvluchten vanaf een Nederlandse luchthaven, 2 hotelnachten (bij vertrek en aankomst) en een week huurauto. Alles bij elkaar kom je dan al snel rond de € 1.800 uit voor een gezin van vier.

De veerboot Hoek van Holland – Harwich kost in ons ferry-onderzoek ongeveer € 820 retour (gezin + auto, hoogseizoen). Dat is grofweg € 1.000 verschil in het voordeel van de veerboot.

Op CO₂-niveau scheelt het ook flink: je bespaart al snel zo’n 350-400 kg CO₂ op het hoofdtraject. En in plaats van rijen bij security en handbagagegedoe, rij je ’s avonds Hoek van Holland binnen, stap je aan boord, slaap je in je hut en rijd je de volgende ochtend zo richting Londen of verder Engeland in.

Nederland → Newcastle (via IJmuiden – Newcastle)

Newcastle is een klassieker voor Nederlanders: citytrip, kust, of door naar Schotland. Met vluchten, hotelnachten en huurauto kom je voor een gezin van vier al snel rond de € 2.000 uit.

De nachtboot IJmuiden – Newcastle kost in onze data ongeveer € 1.178 in augustus. Dat is ruwweg € 800 voordeliger dan vliegen in het scenario dat we hebben doorgerekend. Qua CO₂ zie je een besparing van rond de 500 kg als gezin.

Praktisch: je rijdt ’s middags naar IJmuiden, zet de auto aan boord, eet wat, gaat slapen en de volgende ochtend rij je zó Newcastle uit – of door naar de moors of de Highlands.

Nederland → Noord-Engeland (via Rotterdam – Hull)

Ga je naar Manchester, Leeds, York of het Peak District? Dan is Rotterdam – Hull een route die bijna vanzelf op de kaart verschijnt. Het vliegschema (vlucht + 2 hotelnachten + huurauto) tikt al gauw de € 1.900 aan.

De nachtboot Hull – Rotterdam kost in de ferrygogo data ongeveer € 845 retour voor een gezin met auto. Dat betekent een verschil van grofweg € 1.000 in het voordeel van de ferry. Ook hier scheelt het weer honderden kilo’s CO₂.

Het fijne: je rijdt ’s avonds naar de kade in Rotterdam/Europoort, gaat aan boord, slaapt en wordt de volgende ochtend praktisch in Noord-Engeland afgeleverd.

Nederland → Oslo (via Kiel – Oslo)

Oslo is zo’n bestemming waar de overtocht zelf al vakantie is. Voor het vliegschema (vlucht + hotels + huurauto) kwamen we voor een Nederlands gezin rond de € 2.150 uit.

De ferry Kiel – Oslo kost in de prijsinventarisatie ongeveer € 1.739 in het hoogseizoen. Dat is ongeveer € 400 voordeliger dan het vlieganaloog dat we hebben doorgerekend. Het grote verschil zit echter in de CO₂: je bespaart al snel 700-800 kg CO₂ als gezin op dit traject door de veerboot te nemen.

In plaats van overstappen, wachttijden en huurauto-balie, krijg je een mini-cruise met fjorden, dekfoto’s en een eigen hut. En je rijdt met je eigen auto zo Oslo uit, de natuur in.

Nederland → Göteborg (via Kiel – Göteborg)

Voor Zuid- en Midden-Zweden is Kiel – Göteborg een route waar de veerboot logischer wordt naarmate je beter rekent. Met vluchten, hotelnachten en huurauto zit je als gezin al snel rond de € 1.900. Als je in de ochtend gaat rijden vanuit Nederland kun je in de middag met de Stena Line ferry meer naar Kiel.

De veerboot Kiel – Göteborg kost in onze ferry-data ongeveer € 1.317 retour. Dat is ruwweg € 600 goedkoper dan het vliegschema in ons voorbeeld. Qua CO₂ zie je een besparing van rond de 500-550 kg per gezin.

Je rijdt Duitsland in, stapt ’s overdag op de boot, eet en slaapt aan boord en de de volgende ochtend vaar en rijdt je zo Zweden binnen – zonder een enkele huurauto-of hotelbalie gezien te hebben.

Nederland → Helsinki (via Travemünde – Helsinki)

Voor Helsinki en verder Finland in hebben we hetzelfde trucje gedaan: vliegtickets + 2 hotelnachten + huurauto opgeteld. Dat komt al snel rond de € 2.250 voor een gezin van vier.

De overtocht Travemünde – Helsinki kost in ons onderzoek ongeveer € 1.504 in het hoogseizoen. Dat is grofweg € 700 verschil in het voordeel van de ferry. Bovendien bespaar je op dit soort afstanden makkelijk 800 kg CO₂ of meer als gezin ten opzichte van vliegen.

Het is een lange overtocht, maar dat is ook meteen het leuke: meerdere nachten aan boord, tijd om echt te onthaasten, en dan rechtstreeks met je eigen auto Finland in. Ook dit heeft veel weg van een cruise, zo begin je meteen je vakantie ontspannen.

Nederland → Bergen en de fjorden (via Hirtshals – Bergen)

Voor de Noorse fjorden en de regio Bergen hebben we een vliegtuigpakket doorgerekend dat rond de € 2.000 uitkomt (vlucht + hotels + huurauto).

De veerboot Hirtshals – Bergen kost in het onderzoek ongeveer € 1.361 retour in het hoogseizoen. Dat is ruwweg € 600 verschil in het voordeel van de veerboot, plus een CO₂-voordeel van zo’n 600-650 kg voor een gezin.

In de praktijk combineer je een roadtrip door Duitsland en Denemarken met een prachtige tocht langs de Noorse kust – half vakantie, half vervoer.

Meer weten over de ferryprijzen zelf?

In dit artikel zoomen we vooral in op het verschil tussen varen en vliegen: totaalprijs en CO₂. Wil je juist dieper duiken in de ferryprijzen op zichzelf – nacht- en dagafvaarten, kosten per mijl en per persoon voor komende zomer?

In ons grote onderzoek naar kosten van een veerboot overtocht voor een gezin voor 2026 laten we precies zien wat een gezin van vier per route betaalt, hoe pre-hoogseizoen zich verhoudt tot het hoogseizoen, en welke routes er bovenuitsteken!

Daar vind je ook alle achterliggende tabellen, gemiddelden en een handig overzicht van nacht- en dagovertochten – zodat je niet alleen de manier van reizen kunt kiezen, maar ook de route en het moment dat het beste bij je gezin (en je budget) past.

JW van Tilburg
JW van Tilburg

JW is medeoprichter van FerryGoGo.nl en altijd op zoek naar het verhaal achter een bestemming. Of het nou gaat om de geschiedenis, het aantal inwoners of onverwachte feitjes!

Geen reacties

Laat een reactie achter

Ferrygogo.nl
Logo