✓ Plan en boek je perfecte veerboot overtocht!

Co2 uitstoot boot (ferry) vs vliegtuig

Hoe milieuvriendelijk is de ferry ten opzichte van andere manieren van reizen?

Trein, auto, ferry, vliegtuig, motor en touringcar onderling vergeleken op basis van CO2 uitstoot per kilometer.

Hoewel we er misschien nog niet allemaal naar handelen, is er inmiddels veel bewustzijn over de impact van reizen op het milieu. Zo weten we allemaal dat vliegen belastender voor het klimaat is dan de trein. Maar wat is impact van een veerboot eigenlijk? Die wordt namelijk veel minder vaak meegenomen in de onderzoeken.

Ferry veel bewustere keuze dan korte vlucht, internationale trein minste impact

Als we de ferry afzetten tegen vliegen of cruises is het een behoorlijk milieuvriendelijke keuze. Dat geldt helemaal wanneer je de ferry tegen een korte vlucht afzet. Reizen als voetpassagier per ferry is de beste optie wat betreft CO2 footprint. De internationale trein heeft de minste impact wat betreft CO2 uitstoot.

De CO2 uitstoot voor voetpassagiers op een ferry is namelijk slechts 19 gram per km. Dat is aanzienlijk minder dan de 244 gram per km voor een korte vlucht.

Beter om de auto op het parkeerterrein achter te laten

Ook als je met de auto aan boord de reis maakt is de ferry een beduidend bewustere keuze dan te vliegen. Zeker als je met meerdere mensen in de auto zit.

Reis je met 4 personen in een auto aan boord van een ferry? Dan kom je omgerekend uit op 44 gram CO2 uitstoot per kilometer (versus de 244 gram per kilometer voor een vlucht).

Dat de CO2 uitstoot stijgt als je met de auto aan boord gaat is vanzelfsprekend en komt doordat de ferry meer energie verbruikt om zware vracht en auto's te vervoeren. Als je echt bewust wil reizen is het dus het beste om de auto achter te laten bij de haven of - beter nog - met het openbaar vervoer naar de haven te reizen. Dat kan ook veel geld schelen.

Zelf de CO2 uitstoot van je reis berekenen

Je kunt vrij eenvoudig een inschatting maken van de CO2 uitstoot van je eigen reis. Je kunt het aantal kilometers vermenigvuldigen met de CO2 uitstoot per kilometer. Als je dat voor zowel het vliegtuig als de ferry (eventueel in combinatie met de auto) doet, dan krijg je een redelijk goed beeld van wat de meest milieuvriendelijke reis is.

  • In het onderstaande voorbeeld hebben we de CO2 uitstoot per kilometer vermenigvuldigd met de afstanden die je aflegt op een reis van Amsterdam naar Liverpool.

CO2 uitstoot vliegtuig versus veerboot: Amsterdam-Liverpool

VliegtuigAfstandKG CO2
🚌 Amsterdam→ Schiphol20 km0,54
✈️ Schiphol→ J. Lennon524 km127,9
🚌 J. Lennon→ Liverpool15 km0,4
Totaal128,8
FerryAfstandKG CO2
🚗Amsterdam → Rotterdam803,5
⛴️ +🚗 Rotterdam→ Hull36516,8
🚗 Hull→ Liverpool2109,2
Totaal29,6
Op basis van 4 personen in 1 auto

Hoe wordt de CO2 uitstoot bepaald?

Om te bepalen hoe vervuilend een vervoermiddel is, wordt er doorgaans gekeken naar CO2 uitstoot per kilometer. Koolstofdioxide, of CO2, ontstaat door verbranding van een koolstofatoom. CO2 weegt 3,66 gram meer dan dit atoom, vandaar dat de hoeveelheid uitstoot wordt aangegeven in gewicht.[1]How can carbon emissions be weighed?, Niwa.co.nz

De mate waarin CO2 ontstaat is afhankelijk van de 1) hoeveelheid energie die nodig is en wat de 2) bron van deze energie is. Zo heeft een TGV die op Franse kernenergie rijdt, veel minder uitstoot dan een trein die rijdt op elektriciteit die geproduceerd is in een kolencentrale.

Op welke brandstof varen veerboten?

Waarop vaart een ferry eigenlijk? De meeste boten varen op gasolie (diesel), maar er zijn ook steeds meer schepen die varen op:

  • LNG/LPG - Minder CO2 uitstoot (± 25%), stikstofoxiden (NOx) en zwaveloxiden (SOx).[2]Restwarmtegenerator "single fuel" LNG ferries business case, Berger Maritiem[3]The climate implications of using LNG as marine fuel, theicct.org
  • Elektriciteit - milieuvoordeel afhankelijk van hoe de elektriciteit opgewekt wordt
  • Waterstof - milieuvoordeel afhankelijk van hoe de waterstof geproduceerd wordt
Hoewel de ferry’s die varen op LNG veelal groen worden genoemd zijn ze dat niet. Het is wel een beter alternatief voor de ferry’s die varen op gasolie/diesel en dus 'groener'.

CO2 uitstoot veerboten

Bij veerboten is het brandstofverbruik erg afhankelijk van de stroming, weersomstandigheden en snelheid waarmee gevaren wordt. Zo kan het verbruik in een flinke storm met ruim tweederde toenemen.[4]Vragen aan de kapitein van Process Seaways, DFDS Ook is de efficiëntie van de motor, de rompvorm (weerstand) en het gewicht van belang. Kortom: de uitstoot verschilt enorm per veerboot.

Rederijen kunnen doorgaans aardig inschatten wat de uitstoot van een overtocht is. Ze weten immers hoeveel brandstof er nodig is, hoeveel kilometers er wordt gevaren en hoeveel passagiers, vervoersmiddelen en personeel er aan boord zijn.

Met deze gegevens kun je terugrekenen wat de uitstoot per passagier is. Maar niet iedere passagier reist op dezelfde manier. Sommige mensen gaan te voet aan boord en anderen reizen in een camper. Ook hebben veerboten vaak zware vracht aan boord.

Om toch inzicht te krijgen in wat de uitstoot per passagier is, heeft de Britse overheid een handige industriestandaard samengesteld. Deze komt tot stand door te kijken naar het gewicht van ferry passagiers met hun bagage, het gewicht van een auto en het gewicht dat vracht aan boord van de ferry inneemt.[5]2020 Government greenhouse gas conversion factors for company reporting, GOV.uk

CO2 uitstoot bij reizen per ferry alskg CO2 pp per km.
Voetpassagier0,01874
Autopassagier0,12952
Gemiddeld0,11286
*CO2 uitstoot per kilometer per passagier (kg)

Uitstoot ferry niet te verwarren met uitstoot cruise

Met 250 gram CO2 uitstoot per passagier per kilometer hebben cruises een slechte naam.[6]What if i told you cruising is worse for the climate than flying, theicct.org Je kunt deze uitstoot echter niet doortrekken naar de veel efficiëntere ferry's die ingericht zijn op vervoer en dus efficiëntie in plaats van luxe en comfort aan boord.

Vloot wordt steeds milieubewuster

Dat de ferry vloot ook steeds milieubewuster wordt en stappen richting een groene en CO2 neutrale toekomst zet wordt ook verduidelijkt in onderstaande nieuws- en persberichten:

  • https://www.rtvnoord.nl/nieuws/940475/plannen-in-de-maak-voor-groenere-bevoorrading-van-waddeneilanden
  • https://www.rtvnoord.nl/nieuws/886545/veerboot-borkum-slaagt-voor-lng-test-en-komt-weer-in-de-vaart
  • https://www.fjordline.com/nl/p/over-fjord-line/milieuvriendelijk-aardgas
  • https://www.dfds.com/nl-nl/overtochten-passagiers/carbon-offsetting
  • https://blog.stenaline.nl/tag/milieuvriendelijk/#.YzLvanZBxD8
  • https://nl.corsicaferries.com/de-maatschappij/milieuvoetafdruk.html
  • https://www.borkumlijn.nl/borkumlijn/duurzamheid
  • https://www.scheepvaartkrant.nl/nieuws/lng-veerboot-ms-willem-barentsz-feestelijk-gepresenteerd
  • http://www.golng.eu/en/news__/worlds-most-powerfullng-ferry-for-gotland-16863.html
Jelle van der Bij
Jelle van der Bij

Maak kennis met Jelle, de creatieve geest achter FerryGoGo.nl. Zijn reis begon toen hij een reis om de wereld aan het plannen was. Maar er was een probleem – hij kon niet gemakkelijk informatie vinden over veerbootovertochten. Dus besloot Jelle om het heft in eigen handen te nemen en FerryGoGo te creëren. Nu maakt hij het eenvoudig voor toeristen zoals jij om veerbootroutes te vinden en de waterwegen van de wereld te verkennen. Doe mee met Jelle op zijn missie om veerbootreizen een fluitje van een cent te maken met FerryGoGo! 🌍

5 Reacties
  1. Type fout in tabel:
    Vlucht > 600 km
    Moet zijn:
    Vlucht < 600 km

  2. L.s.

    Een Veerboot met auto 4 personen = 46
    maar
    Veerboot te voet = 19. Dit maal 4 zou 76 zijn + gewicht auto.

    Deze zin: Reis je met 4 personen in een auto aan boord van een ferry? Dan kom je omgerekend uit op 44 gram CO2 uitstoot per kilometer (versus de 244 gram per kilometer voor een vlucht).

    Dit is voor mij een onduidelijke vergelijking en begrijp dit niet.

    Vriendelijke groet,
    Alf

    • De vlucht van vandaag van Schiphol naar Newcastle (exact dezelfde afstand) gebruikt 2050kg brandstof. Per kilogram verbrande kerosine komt 3,14kg CO2 vrij. Met de gemiddelde bezettingsgraad van KLM van 91% (dit toestel heeft toevallig ook 100 stoelen) komt dat neer op een uitstoot per passagier van (2050*3,14) / 91 = 70,7kg CO2. Nog altijd een stuk meer dan de ferry. Het is ook 45% minder uitstoot dan hier genoemd in het artikel.

      De pride of Hull verbruikt 73000 liter per dag. De tocht van Rotterdam naar Hull is 7,5 uur. Dat is ongeveer een derde van een dag, dus 73000 / 3 = 24333 liter. De dichtheid van de brandstof is 0,9kg per liter. 24333 * 0,9 ~ 22000kg
      Per kg verbrande Marine Diesel Oil (MDO) wordt 3,15kg CO2
      22000 * 3,15 = 69300kg
      Het verbruikaandeel van deze groep van 4 is (uitgaande van ook 90% bezetting) per persoon
      26868 ton net gewicht – 10100 dead weight + 1 (water, crew en andere zaken) = 16769 (ongeveer leeggewicht van het schip)
      Per passagier is dat 16769 ton / 1224 passagiers = 13,7 ton

      De CO2 uitstoot per reiziger op deze trip is (13,7 ton / 25858 ton totaalgewicht van het schip) * 69300 = 36,7 kg CO2 per passagier. Dat is 118% meer dan hier boven is vermeld.

      • Dank voor de uitgebreide calculatie. Ik heb via andere kanalen ook al wat andere berekeningen mogen ontvangen wat aangeeft dat het binnenkort tijd is voor een flinke update van het artikel.
        De discussie vormt zich met name rond hoeveel uitstoot je redelijkerwijze kunt toebedelen aan passagiers t.o.v. van vracht(wagens) aan boord die heel veel gewicht voor hun rekening nemen. Mvg, Jelle

Laat een reactie achter

Ferrygogo.nl
Logo