✓ Plan en boek je perfecte veerboot overtocht!

De prijzen per gezin voor veerbootovertochten in Europa in de zomer van 2026

Veerboot-scheepshut-hoekvanholland-harwich

Per route, dag vs nacht, prijs per kilometer, per persoon, en hoe het zich verhoudt tot vliegen.

Elk jaar duiken we met Ferrygogo in de prijsdata van aanstaande zomer; om inzichtelijk te maken wat je kwijt bent aan je vakantie. We kijken dan o.a. naar horecaprijzen, prijzen van huurauto's maar de relevantste voor onszelf is het inzicht in wat de veerbootovertochten naar je bestemming ongeveer kosten.

Ook dit jaar zijn we weer in de prijsdata gedoken, tussen medio november en begin december hebben we de prijzen van populaire veerbootverbindingen in Europa in de gaten gehouden. Waarom dan? Dan krijg je vaak de beste deals omdat je er vroeg bij bent.

Op het eerste oog kan het met de veerboot naar vakantie duur lijken, maar als je het vervolgens ontleedt, zie je al snel dat het vaak een stuk voordeliger (en relaxter) uitpakt dan bijvoorbeeld vliegen, zo scheelt het hotels, huurauto's en is het bovendien een stuk comfortabeler.

Dit jaar hebben we gekeken naar de kosten wanneer je met een gezin gaat. We zien dat de prijs per persoon dan direct een stuk vriendelijker wordt dan bijvoorbeeld t.o.v. vorig jaar, toen we de prijzen voor koppels bekeken

Goed, terug naar het prijsonderzoek zelf: We hebben niet alleen naar de totaalprijs gekeken, maar dus ook naar de prijs per kilometer en per persoon – zodat je routes eerlijk met elkaar kunt vergelijken, in plaats van alleen naar de totaalprijs te kijken. Wij hebben de data inzichtelijk gemaakt voor een gezin van vier (twee volwassenen, twee kinderen) met auto, op zowel nachtvaarten als dagovertochten in Europa.

Belangrijkste inzichten uit het onderzoek

Een paar dingen springen er duidelijk uit na het uitéénzetten van de data:

  • Een typische nachtvaart voor een gezin van vier kost komende zomer gemiddeld rond de € 1.060 in juni en € 1.220 in augustus, vaak minder dan vliegen zodra je hotelnachten en huurauto meerekent.
  • De kortste Kanaalroutes, zoals Calais – Dover, zijn qua ticketprijs aantrekkelijk, maar horen per kilometer tot de duurste overtochten in het onderzoek: je betaalt al snel rond de € 3,15 per kilometer (ongeveer € 0,79 per kilometer per persoon). Je betaalt hier vooral voor snelheid en frequentie, niet voor goedkope kilometers.
  • De langere nachtvaarten van het VK naar Spanje (Portsmouth en Plymouth naar Santander en Bilbao) zien er prijzig uit als totaalbedrag, maar horen per kilometer juist bij de beste deals: vaak rond of zelfs onder de € 1,00€ 1,25 per kilometer.
  • Op de route HirtshalsSeydisfjordur (IJsland) is de totale prijs in het hoogseizoen met ruim € 3.100 de hoogste uit het onderzoek, met vier nachten aan boord. Maar per kilometer valt het mee: rond de € 0,85 per kilometer, wat juist lager is dan het gemiddelde van alle nachtroutes.
  • De lange overtocht BarcelonaRome is één van de goedkoopste per kilometer in de hele dataset, met ongeveer € 0,54 per kilometer en zo’n € 0,14 per kilometer per persoon. De nachtroutes naar Ibiza en Mallorca laten juist een duidelijke ‘eilandbonus‘ zien:
    • BarcelonaIbiza: rond € 1,67 per kilometer
    • BarcelonaPalma de Mallorca: rond € 1,90 per kilometer
  • Kortere nachtovertochten zoals PortsmouthCherbourg, PortsmouthJersey en PortsmouthGuernsey voelen qua totaalprijs behapbaar, maar zijn per kilometer juist aan de dure kant (tussen grofweg € 1,60 en € 2,20 per kilometer).
  • Op de Noordzee, tussen Nederland en Engeland, doen IJmuidenNewcastle, RotterdamHull en de zowel de dag- als nachtboot van Hoek van HollandHarwich het opvallend goed: het zijn langere afstanden, maar ze scoren netjes rond of onder het gemiddelde qua prijs per kilometer, dat voor erg comfortabele overtocht en je komt ook nog eens uitgerust op bestemming aan.
  • Bij de dagvaarten zie je hetzelfde patroon terug:
    • CalaisDover is één van de goedkoopste tickets als je alleen naar het totaal kijkt, maar per kilometer zit je in de bovenste regionen.
    • De Schotse overtochten CairnryanBelfast en CairnryanLarne zijn snel en handig, maar per kilometer behoorlijk premium, met prijzen rond de € 3,70€ 3,90 per kilometer.
    • De dagvaarten HarwichHoek van Holland en NewhavenDieppe knallen er positief uit met prijzen rond de € 0,95€ 0,97 per kilometer en duidelijk onder het gemiddelde voor dagroutes.
  • Wie zijn vakantie slim plant in november of begin december, kan tijdens de actie- en vroegboekperiode vaak 2025% korting pakken op de prijs voor een gezin van vier, als je dat ook nog kan combineren met flexibele reisdata kan het geheel behoorlijk voordelig uitpakken.

En zodra je niet alleen naar het ticket kijkt, maar naar het hele plaatje (veerboot vs. vlucht + hotel + huurauto), blijkt de veerboot vaak niet alleen goedkoper, maar ook flink vriendelijker voor het klimaat.

Nachtvaarten: hutten, lange afstanden en scherpe prijs per kilometer

Gemiddeld kost een nachtvaart voor een gezin + auto + hut:

  • rond de € 1.060 in het voor- en naseizoen
  • rond de € 1.220 in het hoogseizoen
  • ongeveer € 1,27 per kilometer, of € 0,32 per kilometer per persoon (voor- en naseizoen)

Wat valt op bij de nachtovertochten?

1. Prijs kan misleidend zijn, wanneer je hem terug naar de kern brengt.
De route naar IJsland (Hirtshals-Seydisfjordur) springt eruit qua totaalbedrag (ruim € 3.100 in het hoogseizoen, met vier nachten aan boord), maar per kilometer valt het reisje mee: ongeveer € 0,85 per kilometer – lager dan het gemiddelde van alle nachtroutes.

2. VK → Spanje en Ierland → Frankrijk zijn sterk geprijsd per kilometer
De lange VK-Spanje-nachtvaarten (Portsmouth/Plymouth-Santander/Bilbao) lijken groot qua totaalprijs, maar zijn per kilometer verrassend vriendelijk: grofweg € 0,70-€ 1,25 per kilometer en duidelijk onder de prijs per kilometer van veel kortere nachttrajecten.
Ook de Ierse routes naar Cherbourg en Roscoff vormen een comfortabele “over land en zee”-route richting Zuid-Europa, zeker als je vroegboekkorting meepakt.

3. Spanje vs Balearen: eilandbonus per kilometer – dure overtochten
De nachtboot Barcelona-Rome is één van de scherpste routes in de hele dataset: ongeveer € 0,54 per kilometer en rond € 0,14 per kilometer per persoon.
De eilanden liggen anders in de markt:

  • Barcelona-Ibiza: rond € 1,67 per kilometer
  • Barcelona-Palma de Mallorca: rond € 1,90 per kilometer

Kortom: het is per kilometer goedkoper zijn om helemaal naar Italië te varen dan naar Ibiza of Mallorca over te steken.

4. Korte nachtovertochten: ticket valt mee, kilometers zijn duur
Routes als Portsmouth-Cherbourg, Portsmouth-Jersey en Portsmouth-Guernsey voelen qua totaalprijs overzichtelijk, maar per kilometer zitten ze aan de dure kant. Dat is pure ferry-economie: in- en ontschepen en het schip draaien zijn de kostbare onderdelen, en die sla je over minder kilometers uit.

5. Noordzee-nachten: sterke allrounders
De nachtroutes van IJmuiden-Newcastle, Rotterdam-Hull en Hoek van Holland-Harwich doen het opvallend goed:

  • een mini-cruise-gevoel met hut en faciliteiten aan boord
  • prijs per kilometer is goed, plus je reist een aantal uren terwijl je slaapt. Je komt uitgerust aan op bestemming en als je het afzet tegen vliegen + hotels ben je vaak met de veerboot flink voordeliger uit. 1
Veerboot of vliegtuig? Bekijk de volledige vergelijking

Benieuwd hoe deze prijzen zich verhouden tot vliegen? In een apart onderzoek hebben we een aantal populaire routes – waaronder Londen, IJmuiden-Newcastle, Kiel-Oslo en Portsmouth-Santander – naast elkaar gelegd en de totale reiskosten vergeleken van:

Vliegen + 2 hotelnachten + huurauto
vs. veerboot + je eigen auto en hut

En ja, het is totaal wat anders, maar op deze manier kun je de verschillende reismodi toch leuk tegen elkaar afzetten.

Zo bespaar je alleen al op Londen-Rotterdam al snel rond de € 700 wanneer je de veerboot pakt vanaf Hoek van Holland naar Harwich t.o.v. het alternatief per vliegtuig. En dat terwijl de vlucht op het hoofdtraject ook nog eens ongeveer 380 kg extra CO₂ uitstoot.

Op meerdere andere routes zie je hetzelfde patroon terug: kies je voor de veerboot, dan daalt de CO₂-voetafdruk van je reis vaak met zo’n 50-75%. Benieuwd? Neem dan zeker een kijkje in onze dit vergelijkingsartikel over veerboten vs. vliegtuigen voor gezinnen voor een visuele indruk

Dagovertochten: voordelige tickets, maar duurdere kilometers

Gemiddeld zien dagovertochten er op papier erg prijsvriendelijk uit:

  • rond € 430 in het voor- en naseizoen (gezin + auto, retour)
  • rond € 510 in het hoogseizoen
  • maar een gemiddelde prijs per kilometer van ongeveer € 1,92 per kilometer, oftewel € 0,48 per kilometer per persoon – duidelijk hoger dan bij de nachtroutes.

Met andere woorden: het ticket is goedkoper, maar de kilometers zijn duurder.

Wat valt op bij de dagroutes?

  • Calais-Dover is één van de goedkoopste manieren om gezin + auto over het Kanaal over te steken, zeker als je puur naar de ticketprijs kijkt. Maar per kilometer zit je rond de € 3,15 per kilometer en bijna € 0,80 per kilometer per persoon. Ideaal voor een efficiënte en snelle overtocht, minder ideaal als je een prijs-per-kilometer-nerd bent, desondanks wel een stuk voordeliger dan het andere alternatief: de autotrein.
  • De Schotse overtochten Cairnryan-Belfast en Cairnryan-Larne zijn superhandig voor wie snel tussen Schotland en Noord-Ierland wil pendelen, maar ze horen ook tot de duurdere kilometers in de tabel: grofweg € 3,70-€ 3,90 per kilometer.
  • De overtocht van Hoek van Holland-Harwich is een positieve uitschieter bij de dagvaarten
    • rond € 0,95 per kilometer en € 0,24 per kilometer per persoon in het voor- en naseizoen
    • beide duidelijk onder het gemiddelde van de dagroutes
      Voor wie met de auto naar Engeland wil, is dit een van de sterkste allround-opties.
    • Ook voor voetpassagiers is dit een toproute, vanuit Harwich gaan er directe treinen naar Londen.
  • Newhaven-Dieppe laat een vergelijkbaar beeld zien: een nette totaalprijs én een prijs per kilometer die dicht bij die van Harwich-Hoek van Holland ligt – veel kilometers voor relatief weinig geld.
  • De dagroute Denia-Ibiza is een heerlijke zonbestemming, maar laat ook een eilandpremie zien: rond € 1,58 per kilometer. Niet extreem, maar zeker geen bodemprijs als je het naast lange routes naar bijvoorbeeld Italië legt.

In het kort: wat de prijsdata laten zien

Als je alle onderzochte overtochten (retour, gezin van vier met auto) naast elkaar legt, zie je een aantal duidelijke patronen:

  • Nachtvaarten hebben over het algemeen een hogere totaalprijs dan dagovertochten, maar zijn per kilometer en per persoon juist goedkoper.
    • Lange overtochten – nachtvaarten (met hut):
      → Gemiddeld rond de € 1.060 in het voor- en naseizoen (eind juni)
      → Rond de € 1.220 in het hoogseizoen (begin augustus)
  • Dagovertochten zien er op het eerste gezicht vaak lekker goedkoop uit als je alleen naar het ticket kijkt, maar per kilometer betaal je meer dan bij de meeste nachtroutes.
    • Dit zijn de kortere overtochten – dagvaarten (zonder hut):
      → Gemiddeld rond de € 430 in het voor- en naseizoen
      → Ongeveer € 510 in het hoogseizoen
  • Prijs per kilometer:
    • Nachtvaarten komen gemiddeld uit op zo’n € 1,27 per kilometer,
      oftewel ongeveer € 0,32 per kilometer per persoon.
    • Dagvaarten lijken goedkoper als ticket, maar zijn per kilometer duidelijk duurder:
      gemiddeld rond € 1,92 per kilometer en € 0,48 per kilometer per persoon.
  • Als je je reis verschuift van de eerste week van augustus naar eind juni, zie je op veel routes een besparing van grofweg 15-20% op dezelfde overtocht.

De exacte bedragen per route vind je in de tabellen hierboven: daar zie je per overtocht de retourprijs in euro’s, de afstanden, en hoeveel dat omgerekend is per kilometer en per persoon.

Heel kort samengevat:

  • Nachtovertochten
    • Hogere totaalprijs op je ticket, vooral in augustus
    • Maar gemiddeld goedkoper per kilometer én per persoon, en een hele ontspannen manier van reizen.
    • Je spaart een hotelnacht uit, legt veel afstand af in één keer en komt uitgeslapen aan
  • Dagovertochten
    • Vaak goedkope totale tickets voor korte afstanden
    • Maar duidelijk duurder per kilometer en per persoon
    • Perfect als je “even” het Kanaal of de Ierse Zee over wilt zonder hut

Reis je verder weg (Spanje, Scandinavië, Noord (Ierland), Engeland of Schotland, en vind je het fijn om onderweg te slapen, dan zijn de nachtroutes vaak een verrassend goed alternatief. Je pakt 's nachts kilometers terwijl je slaapt, en het is echt een stuk comfortabeler dan reizen per vliegtuig. Een nachtvaart is wat ons betreft zodoende echt een aanrader: zeker als je er een relaxed begin of einde van je vakantie voor ogen hebt.

Alle prijzen, periodes en kanttekeningen zijn ook te vinden in het document met prijsdata voor de veerboten voor 2026. Beste tip die we me kunnen geven? Boek op tijd. Prijzen in november en december zijn erg goed, niet iedereen is flexibel en dan helpt vroegboeken echt tot wel 20% besparen.

Hoe we het onderzoek hebben opgezet

Voor elke route hebben we dezelfde basis gebruikt:

  • Reisgezelschap: 2 volwassenen + 2 kinderen (ongeveer 5-10 jaar)
  • Met auto: één gezinsauto gaat mee aan boord
  • Nachtovertochten: inclusief een standaard binnenhut
  • Dagovertochten: auto mee, zonder hut

We hebben naar twee periodes gekeken:

  • Voor- en naseizoen: 23-30 juni 2026 (dinsdag-dinsdag of vergelijkbaar)
  • Hoogseizoen: 1-8 augustus 2026 (zaterdag-zaterdag)

De prijsdata is verzameld in november en begin december, precies in de periode waarin veel rederijen vroegboekkorting, Black Friday-deals en andere acties aanbieden. Als je in die periode boekt, is het realistisch dat je 20-25% goedkoper uit bent dan een paar maanden later.

Welke overtochten hebben we o.a. in kaart gebracht?

Bij de overtochten met overnachting hebben we o.a. gekeken naar:

  • VK – Frankrijk & Spanje
    Portsmouth-Caen, Portsmouth-St Malo, Portsmouth-Cherbourg, Portsmouth-Santander, Portsmouth-Bilbao, Plymouth-Santander
  • VK – Nederland & Ierland
    IJmuiden-Newcastle, Rotterdam-Hull, Hoek van Holland-Harwich (nacht), Liverpool-Belfast
  • Ierland – Frankrijk
    Rosslare-Cherbourg, Dublin-Cherbourg, Cork-Roscoff, Rosslare-Duinkerken
  • Kanaaleilanden
    Portsmouth-Jersey, Portsmouth-Guernsey
  • Nordics & Baltics
    Kiel-Oslo, Kiel-Göteborg, Travemünde-Helsinki, Hirtshals-Bergen, Hirtshals-Seydisfjordur (IJsland)
  • Spanje – Italië & Balearen
    Barcelona-Rome, Barcelona-Ibiza, Barcelona-Palma de Mallorca

Voor de dagvaarten hebben we o.a. gekeken naar:

  • VK – Frankrijk & Nederland
    Calais-Dover, Duinkerken-Dover, Poole-Cherbourg, Newhaven-Dieppe, Portsmouth-Le Havre, Portsmouth-Caen (dag), Hoek van Holland-Harwich (dag)
  • VK – Ierland / Noord-Ierland
    Holyhead-Dublin, Liverpool-Belfast, Pembroke-Rosslare, Fishguard-Rosslare, Cairnryan-Belfast, Cairnryan-Larne
  • Spanje – Balearen
    Denia-Ibiza
  • Denemarken – Noorwegen
    Hirtshals-Kristiansand
  1. Van hut naar cockpit: veerboot of vliegtuig met het gezin – wat kost het echt (in euro’s én CO₂) ↩︎
JW van Tilburg
JW van Tilburg

JW is medeoprichter van FerryGoGo.nl en altijd op zoek naar het verhaal achter een bestemming. Of het nou gaat om de geschiedenis, het aantal inwoners of onverwachte feitjes!

Geen reacties

Laat een reactie achter

Ferrygogo.nl
Logo